Virte verkkokaupan pioneerinä
Kaupan siirtyminen verkkoon ja kivijalkakauppojen kuolema oli kaikkien huulilla reilu kymmenen vuotta sitten. Niinpä myös meillä Virtessä lähdettiin vuonna 2008 selvittämään mahdollisuuksia avata oma verkkokauppa.
Tuotteistamme parhaiten verkkokauppaan sopivat rännit ja tikkaat, sekä erilainen pientavara, kuten työkalut, läpiviennit ja tiivistematot. Mittatilauksena tehtävät rakennuslistat ja kattopellit sen sijaan ovat huomattavasti haastavampia sovittaa verkkokauppaympäristöön.
Olimme kuulleet huhua verkkokaupasta nimeltä “Ränniäijä” (nimi muutettu). Googlettamalla ränniäijä tuli seuraavat hitit:
Verkkokauppa ränniäijä – osta meiltä kourut ja tikkaat
Myydään verkkokauppa ränniäijä – yritysmyynti. fi (tms)
Tietääkö joku mistä tavoittaa ränniäijä????? – Suomi24.fi
Googlettamalla ei sitten muita alan verkkokauppoja löytynytkään. Tästä päättelimme, markkina oli vielä neitseellinen ja päätimme kokeilla, löytyisikö omille tuotteillemme markkinaa. Niinpä verkkokauppamme Suomen Kattotarvike avattiin 2.12.2008.
Suomen Kattotarvike starttasi oikein mukavasti. Ensimmäisenä vuotena 2009 saavutettiin myyntiä yli 60 tuhatta ja 2011 noustiin ensimmäisen kerran yli 100 tuhanteen. Kulut olivat hyvin pienet, markkinointi tapahtui lähes pelkästään googlen kautta, eikä noihin aikoihin ykköspaikan näkyvyys ja yksi “hitti” Googlella maksanut kymmentä senttiä enempää. Myös muita mainostustapoja kokeiltiin muun muassa alan ammattilehdissä, mutta tulokset eivät päätä huimanneet.
Suoran kaupan lisäksi verkkokauppamme toimi tietysti myös markkinapaikkana ja sitä kautta myyntiä saatiin varmasti tuplaten se, mitä varsinaisen alustan kautta syntyi suoraa kauppaa. Saimme esimerkiksi vaasalaisesta rautakaupasta asiakkaan vanneraudalle, valtakunnallisesta aurinkosähköfirmasta asiakkaan Wakaflex-matoille ja ison kattoläpivientiasiakkaan. Osa tuolloin syntyneistä asiakassuhteista on yhä voimissaan.
Suomen Kattotarvikkeen taru oli kuitenkin lopulta lyhyt ja suljimme kaupan joskus 2014-2015. Viimeisinä vuosina yritystukirahoitteisia alan kauppoja oli syntynyt kuin sieniä sateella ja hintataso oli bisnekselle täysin kestämätön. Verkon isot yleisrautakaupat olivat myös ottaneet alan perustuotteet valikoimaansa. Haasteita tuotti myös alustan ylläpito ja tavaroiden kuljetuskustannukset. Verkkokauppa-alustat olivat vielä noihin aikoihin kömpelöitä ylläpitää, eikä integraatiota omaan ERPpiimme ollut siksikään, että meillä ei ollut ERPpiä. Laajan tuotevalikoiman hintojen ja tuotetietojen päivittäminen oli siis raskasta käsityötä. Tavaroiden kuljettamisessa oli myös omat haasteensa. Posti ei isoihin, painaviin paketteihimme koskenut, Matkahuoltokin oli niihin täysin kypsä, eikä Kiitolinjan jakeluverkko ollut riittävän kattava. Vielä tänä päivänäkään en kyllä ole nähnyt yhdenkään Citymarketin aulassa pakettiautomaattia, johon saisi mahtumaan 3 metriä pitkän ja 25 kiloa painavan kattoturvapaketin.
Haasteista huolimatta Virte-metalli on tekemässä paluun verkkokauppamaailmaan, tällä kertaa paljon paremmin valmistautuneena. Alustat ovat kehittyneet valtavasti ja integraatio tuotetietoihin, toimipaikkakohtaisiin varastosaldoihin sekä asiakasrekistereihin on reaaliaikainen, jolloin alusta palvelee myös ammattiasiakkaitamme monin erin tavoin aina tilausseurannasta tarjouslaskentaan. Enää emme myöskään tavoittele valtakunnallisen toimittajan asemaa, vaan pyrimme lähinnä parantamaan Turun ja Vantaan varastojemme palvelukykyä.
Koko ajan olemme tienneet, että verkkokaupan kaltainen työkalu tarvitaan asiakkaillemme. Pari vuotta sitten yritimme rakentaa tällaista alustaa, mutta projekti kohtasi monia vastoinkäymisiä, eikä senaikainen ohjelmistoinframme lopulta puukottamallakaan mahdollistanut riittävän hyvän systeemin toteuttamista. Tälläkin kertaa virheistä on otettu opiksi.
Suomen Kattotarvikkeen ajoista itselleni on parhaiten jäänyt mieleen tuoteryhmämme sinkityt perinnekourut, eli verkkokaupassa nimellä “Helge Virtanen Memorial Collection” -kulkenut tuoteperhe, jossa oli mukana niin perinteiset sinkityt kourut, kuin käsinsaumatut syöksynmutkat, printtikiinnikkeet ja keräilykartiot. Muutenhan meillä on yhä nuo HVMC-tuotteet valikoimassa, mutta vuonna 1964 hankittu RIMA-kourukoneemme on jo siirtynyt eläkkeelle ja kouruosat ostetaan nykyään muualta. Toinen mieleenjäänyt tapahtuma on se, kun verkkokaupassa tikaspaketin maksuvaihtoehdoksi tarjottiin Bitcoineja. Tänä päivänä noiden coinien arvo olisi suurinpiirtein yrityksen yhden vuoden liikevaihto, mutta niinpä vaan ei bittiraha meille silloin kelvannut.
Täytyypä muuten laittaa itselleni mieleen, että kirjoitan joskus lisää tuosta RAINERI-tuotemerkistä, sen historia on sangen mielenkiintoinen.